Een bank met z’n eigen mediabedrijf (of is het nu omgekeerd?)

Door Bart Lombaerts

Het Deense Jyske Bank heeft sinds 2008 een eigen tv-studio en een eigen redactie waarmee het dagelijks financieel-economisch nieuws maakt voor Jyske Bank TV. Het geeft hiermee aan dat echt ambitieuze contentdoelstellingen lonen.

We schrijven 2008. YouTube is net van start gegaan, van de relatie tussen paid, owned en earned media had nog geen enkele marketeer gehoord. Maar in Denemarken besliste een bank – zonder dat dan te beseffen – zijn tijd ver vooruit te zijn.

 

Communicatieafdeling vervangen door redactie

Als een van de grootste banken van het land zette het jaarlijks een groot budget voor sponsoring aan de kant, maar midden vorig decennium koos het een andere weg. Het begon een eigen videokanaal, waar het bijvoorbeeld zijn experts vragen liet beantwoorden die de kijker een stapje vooruit helpen: over leningen, over je pensioen, over beleggingen, enzovoort. De bank kreeg het gevoel dat het op die manier veel meer grip en impact kreeg op de boodschappen die het in petto had voor een publiek dat in financiën geïnteresseerd is.

En dat gevoel werd bevestigd. Tegen 2008 verving het zijn communicatiedepartement door een redactie en zag Jyske Bank TV het licht. Het investeerde in een eigen hoogtechnologische televisiestudio waarin financieel getinte programma’s produceert voor zijn eigen online tv-kanaal/platform. De informatie over de evolutie van de financiële markten vult het aan met meer verhalende reportages. Ondernemers en politici maken er graag hun opwachting, maar uiteraard doet Jyske Bank TV ook beroep op experts die voor de bank werken.

Live uit New York

Inhoudelijk kan je een parallel zien met wat Kanaal Z en Canal Z bij ons doen, maar dan in het kwadraat. Om zijn publiek bijvoorbeeld beter te informeren over de Amerikaanse markten, zendt Jyske Bank TV ook rechtstreeks uit vanuit NASDAQ-studio’s op Times Square in New York. De zender beschikt over een permanente filmploeg in New York voor live breaking news vanop de NASDAQ. Sneller berichten dan de traditionele media is voor Jyske Bank TV een van de doorslaggevende succesfactoren geworden. Het kan niet enkel het nieuws snel brengen, het heeft bovendien ook steeds experts binnen handbereik om snel (en live) de juiste duiding te kunnen geven.

Het gevolg? Een imago van expert voor Jyske Bank, een groot bereik voor de reportages en nieuwsuitzendingen (al communiceert de bank geen exacte cijfers) en heel wat nationale tv-zenders die Jyske Bank-nieuws overnemen én de groeiende populariteit van Jyske-experts in de traditionele media. De lat wat hoger leggen, het loont!

Meer info over #CMFF #Brussels