Sterke content marketing strategie: deze 7 vragen helpen je op weg

Door Michel Libens

Uit onderzoek blijkt dat content marketeers met een doordachte en gedocumenteerde strategie veel effectiever zijn dan hun collega’s zonder. Lijkt logisch hoor ik je denken, maar toch zijn de meeste Belgische bedrijven zover nog niet. Deze 7 basis vragen(reeksen) zullen je fundamenteel helpen om een goede content marketing strategie op te stellen.

 

  1. WIJ-vragen
  • Wie zijn we?
  • Wie willen we zijn?
  • In welke markt/business zijn we actief?
  • Wat doen we anders dan de anderen?
  • Wat hebben we daarover eigenlijk te vertellen?
  • Hoe past dit verhaal bij ons merk?
  1. WHY-vragen
  • Waarom zijn we er?
  • Waarom doen we wat we doen?
  • Wat willen we betekenen in de wereld?
  • Wat willen we betekenen voor onze klanten?

Bekijk hiervoor zeker eens de Golden Circle van schrijver Simon Sinek. In de Golden Circle start je communicatie altijd vanuit ‘why’, waarom je als merk doet wat je doet en wat dat betekent voor je publiek. Met andere woorden: wat is je reden van bestaan?

 

  1. VOOR WIE-vragen
  • Wie zijn onze (toekomstige) klanten?
  • Hoe segmenteren we onze klanten?

En vervolgens telkens per segment:

  • Welke problemen hebben onze klanten?
  • Wat zijn hun uitdagingen?
  • Wat zijn hun angsten?
  • Wat zijn hun verlangens?
  • Hoe komen onze producten of diensten daaraan tegemoet?

4. WAT-vragen

  • Waar zoeken onze (toekomstige) klanten vandaag naar antwoorden?
  • Hoe zoeken ze naar die antwoorden?
  • Hoe helpt (onze) content hen hierbij?
  • Waar zoeken/vinden onze klanten en prospects deze content?
  • Welk type content zou deze klanten het meest helpen?
  • Voor welk type content zouden deze klanten bereid zijn te betalen?
  • Welke zoektermen geven ze online in?
  • Welke vragen stellen ze?

Je antwoorden kun je gebruiken om je zogenoemde ‘content sweet spot’ te bepalen.

Het bepalen en het juist kiezen van deze sweet spot zal ervoor zorgen dat je content marketing focus krijgt en zal je helpen om niet zomaar om het even welke content te produceren, maar content die het verschil zal maken. Content die anders, beter, relevanter is dan die van je concurrenten: premium content.

 

  1. ORGANISATIE-vragen
  • Wie levert in onze organisatie de sterkste content?
  • Wie kan in onze organisatie beschouwd worden als een ‘expert’?
  • Welke content is er nu al in onze organisatie aanwezig?
  • Wie is eigenaar van onze content?
  • Welke organisatie hebben we nodig om die content te maken?

 

  1. DOEL-vragen

Wat wil je met je content marketing inspanningen bereiken? Hoe verleidelijk het ook is om een hele serie doelen voorop te stellen, besef dat je al die doelen ook zult moeten kunnen meten én dat je een methodologie nodig hebt om te meten.

Wil je…

  • Brand awareness verhogen?
  • Top of mind-positie verbeteren?
  • Merkimago bijsturen?
  • Prospecten selecteren?
  • Prospecten omzetten in klanten?
  • De churn rate verbeteren?
  • Cross-selling realiseren?
  • Up-selling realiseren?
  • Ambassadeurs maken van je klanten?
  • SEO verbeteren?
  • Store traffic?
  • Website traffic?
  • Hogere conversie?
  • ARPU verhogen?
  • Basket value verhogen?
  • Vragen uitlokken?

Je kunt elk van bovenstaande doelstellingen realiseren met content marketing, maar het wordt zeer moeilijk om ze allemaal tegelijkertijd te realiseren. Kies er bijvoorbeeld twee of drie en controleer regelmatig of deze nog de grootste prioriteit zijn.

 

  1. TOETS-vragen

Al snel rijst de vraag hoe je dit allemaal wilt gaan meten:

  • Hoe bepaal je de Key Performance Indicatoren (KPI’s) op basis waarvan je kunt meten of je op weg bent naar je doel?
  • Hoe helpen deze KPI’s je om je koers bij te sturen?

Een goede en gedocumenteerde content marketing strategie bevat ook de manieren waarop je de effectiviteit gaat meten. Je kunt daarin bijvoorbeeld een eigen Return on Content Investment-ratio verwerken waarin wordt samengevat wat je wilt bereiken en hoe je dat wilt meten.

Slimme marketeers bouwen met de antwoorden op al deze vragen een gedocumenteerde content marketing strategie en maken zo het verschil.

Michel Libens

www.propaganda.be

Meer info over #CMFF #Brussels